Megjelenés dátuma: 2008. november 04. 04:29.00 Szerző:
Bajdó Bettina Megyei körkép - Hamarosan elkezdődhet a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasúti szakasz villamosítása, korszerűsítése. Az ütemtervről Ács Sándor, a GYSEV Zrt. vezérigazgató-helyettese nyilatkozott. Egy pályázatnak köszönhetően a körmendi állomás épülete is megújulhat.
A Sopron-Szombathely- Szentgotthárd vasútvonal fejlesztése mintegy 50 milliárd forintba kerül. A Közlekedési Operatív Program keretében pályázott a társaság az EU Kohéziós Alap forrására. A projekt hazai bírálata sikeres volt, készül a brüsszeli pályázat benyújtását eldöntő kormány-előterjesztés. A kormánydöntést követően a brüsszeli döntés eredménye a jövő év elején várható. Emellett a hazai költségvetésből és osztrák állami hozzájárulásból is finanszírozzák a beruházást.
A beruházást 2009-2011-ben szeretnénk megvalósítani, a motorvonatok 2011-re érkeznének - mondja a vezérigazgató-helyettes. A munkákat a Sopron-Szombathely és a Szombathely-Körmend szakaszon kezdenék el. A felújítás során folyamatos vágányzárra lesz szükség, ezt a nyári hónapokra tervezik, ez 2009-ben mintegy 60 napot, 2010-ben mintegy 90 napot jelentene. Ez idő alatt a vonatok helyett vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat.
A vasútvonalat nemcsak villamosítják, korszerűsítik is, átépül a vasúti pálya, új peronok épülnek, és korszerű, elektronikus biztosítóberendezéseket szerelnek fel. Ehhez az új állapothoz a létszámösszetételt is hozzá kell igazítani a vezérigazgató-helyettes szerint, aki hozzátette: lesznek munkakörök, amelyek megszűnnek, de ugyanakkor más szakterületen létszámot kell majd növelni. Állomásokat nem szüntetnek meg, sőt fejleszteni szeretnének. Szombathelyen a Csaba utcai felüljáró a projekt szerves része, s a körmendi aluljáró ügyében is tárgyalnak. A projekt az állomásépületek felújítását nem tartalmazza, azonban erre is van lehetőség különféle pályázati segítségekkel. Erre jó példa, hogy Körmend Város Önkormányzata az Új Magyarország Fejlesztési Terv Nyugat-dunántúli Operatív Program támogatási rendszeréhez benyújtott Körmend Vasútállomás utasközpontú rekonstrukciójának első üteme című pályázattal mintegy 50 millió forintot nyert el.
Kérdésünkre, hogy a gazdasági válság érinti-e a tervezett beruházást, Ács Sándor így válaszolt: a projektgazda GYSEV tervein ez nem változtat, szélesebb kitekintésben nem rendelkezünk informá- cióval a kérdés megválaszolásához .
Bebes István, Körmend polgármestere elmondta, támogatást nyertek el a vasútállomás utasközpontú rekonstrukciójának első ütemére, melynek teljes költsége több mint 55 millió forint. A megítélt támogatás összege 49,5 millió forint.
A vasútállomás műemlék jellegű épület, 1911-ben épült újjá, s ebben az első szakaszban, legsürgetőbb feladatként, a pályaudvar külső homlokzatának a felújítására, valamint külső akadálymentesítésére kerül sor. Szeretnének utasközpontú fogadóteret ki-alakítani, valamint létrehozni egy közösségi teret is, ahol különféle szolgáltatásokat érhetnének el az utazók. Szó van arról, hogy Tourinform iroda nyílna itt, de megpróbálnánk a közszolgáltatások közül néhányat is idehelyezni. Helyet kaphatnának itt a postai szolgáltatások, s megjelenhetnének a kereskedelmi funkciók is. A polgármester hozzátette: környezetükből könnyen meríthetnek ihletet az átalakításhoz, s nem is kell messze utazni, hiszen Ausztriában számos ilyen állomás található. A fejlesztés második része a Parkolj és menj tovább! elnevezést kapta, fűzte hozzá Bebes István. Vagyis az utas megérkezik autóval vagy biciklivel az állomásra, s ott el tudja helyezni a járművét, utána felszáll a vonatra vagy a buszra, s utazik tovább. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, át kell helyezni az autóbusz-állomást a vasút mellé, ennek előkészülete már folyik. Szeretnénk, ha nemcsak Körmend venne részt a fejlesztésben, hanem a környező települések is.
Kapcsolódó anyagok: